Zdrowa podróż

Dlaczego warto stosować witaminę D?

Dlaczego warto stosować witaminę D?

Witamina D odgrywa niezwykle ważną rolę w naszym organizmie, dlatego nie można lekceważyć jej niedoboru. Niestety, sporo osób nie zdaje sobie sprawy, w jaki sposób deficyt witaminy D wpływa na zdrowie – tymczasem jest on główną przyczyną wielu poważnych chorób i dolegliwości. Należy podkreślić, że naturalne źródła nie zawsze są wystarczające, dlatego w trosce o własne samopoczucie i kondycję zdrowotną warto pamiętać o stosowaniu dodatkowej suplementacji.

Naturalne źródła witaminy D

Witamina D kojarzy się przede wszystkim ze słońcem - i słusznie, bo właśnie poprzez jego promienie możemy w sposób efektywny wchłonąć ją do organizmu. Wraz z intensywnością nasłonecznienia zwiększa się ilość witaminy bezpośrednio przyswajanej przez nasze ciało. W praktyce, najlepiej przebywać na pełnym słońcu, w samo południe. Ważne jest także, aby w dostatecznym stopniu odsłonić skórę – długie rękawy utrudniają naturalne przyswajanie witaminy D, barierą jest każdy dodatkowy element naszej garderoby. Oczywiście ze względów zdrowotnych odpoczynek w pełnym słońcu powinien być poprzedzony posmarowaniem ciała kremami z filtrem UV. Kosmetyki ochronią naszą skórę przed przykrymi konsekwencjami nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne, ale jednocześnie będą dodatkową barierą dla witaminy D. Ponadto, warto mieć na uwadze, że Polska nie należy do szczególnie nasłonecznionych krajów. Z pełnego słońca możemy korzystać jedynie w letnich miesiącach, o ile pozwoli nam na to kapryśna pogoda. Wszystko to sprawia, że w sposób naturalny zazwyczaj nie jesteśmy w stanie wchłonąć wystarczającej ilości organicznych związków, dlatego niedobór witaminy D stał się tak powszechnym problemem.

Witamina D w jedzeniu

– czy jest efektywna?

Poziom witaminy D można podnieść także dzięki odpowiedniej diecie. Niestety, nawet spożywanie większej ilości produktów zawierających „witaminę słońca” nie będzie wystarczająco efektywne. Wśród szczególnie zalecanych składników należy wymienić tłuste ryby, kaszki mleczno-ryżowe czy żółtka jajek. Warto jak najczęściej sięgać po świeżego węgorza, śledzie w oleju, pieczonego łososia czy śledzie marynowane. Poziom witaminy D w jedzeniu nie jest wystarczający dla naszego organizmu, dlatego koniecznie trzeba pamiętać o dodatkowej suplementacji nie tylko w sezonie jesienno-zimowym.

Czy niedobór witaminy D wpływa na samopoczucie?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że złe samopoczucie może być spowodowane deficytem witaminy D. Znamiennym objawem niedoboru jest są stany apatyczne. Specjaliści alarmują, że długo utrzymujący się niedobór witaminy D może sprzyjać poważniejszym problemom psychicznym, w tym depresji. Częstymi objawami są także poczucie permanentnego zmęczenia, bóle głowy, zaburzenia snu, zaburzenia koncentracji. Nie bez powodu w okresie jesienno-zimowym mamy mniejszą ochotę na sportową aktywność, czujemy się bardziej senni, a nawet obolali. Deficyt witaminy D objawia się również większą wrażliwością na ból, co wiąże się ze zmniejszeniem wytrzymałości fizycznej. Ponadto, osoby z niedoborem szybciej denerwują się oraz mogą mieć problemy z podwyższonym ciśnieniem krwi.

Witamina D w roli profilaktycznego suplementu

Coraz więcej lekarzy zaleca swoim pacjentom regularne stosowanie witaminy D w tabletkach – nie tylko w okresie jesienno-zimowym. Dzięki odpowiednim dawkom suplementacji można zapobiec wielu poważnym chorobom, w tym dolegliwościom stawów i kości. Właściwy poziom witaminy D zmniejsza ryzyko wystąpienia złamań oraz bólów mięśni. Dzięki niej można zwiększyć odporność organizmu oraz zapobiec stanom zapalnym skóry. Należy podkreślić, że witamina D wzmacnia nie tylko kości, ale i zęby. Jest ona również zalecana pod kątem profilaktyki przeciwnowotworowej.

W aptekach bez problemu znajdziemy wiele preparatów witaminowych, które pomogą nam uzupełnić niedobory witaminy D. Warto ustalić dawkę ze specjalistą, aby dopasować ją do prowadzonego przez nas trybu życia, wieku i aktualnych dolegliwości zdrowotnych. Tego typu suplementy są zalecane także dla najmłodszych – regularne przyjmowanie witaminy D pomaga zapobiec krzywicy oraz innym chorobom kości.

Aby zgłębić wiedzę na temat witaminy D zapraszamy do książki dr Raimunda von Heldena „Zdrowie w 7 dni. Sukces terapii witaminą D”  sprawdź tutaj

 

Użytkowanie sklepu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.

Okazje.info
Pobieranie danych...
Click Shop | Hosting home.pl